Split klíma leszerelése
Épületszigetelés előtt szokott felmerülni a gond, hogy útban van a klíma kültéri doboza. Mivel ez túlnyomó részt nyáron fordul elő, mikor egy klímás sem ér rá, sokan megpróbálják maguk levenni a kültéri egységet. Lépésről lépésre, leírom, hogyan lehet ezt szakszerűen kivitelezni, hogy a gép ne károsodjon és a hűtőközeg is megmaradjon.
Szükséges szerszámok: PH2 csavarhúzó, állítható kulcs, 4, vagy 5mm-es imbuszkulcs, rongy, szigetelő szalag, nylon zacskó.
A csavarhúzó segítségével vegye le a kültéri egységről a deklit (a csatlakozókat takaró lemezt) és az állítható kulccsal csavarozza le a sarokszelepekről a kupakokat. A kupakok alatt egy-egy imbuszcsavart talál, ezek segítségével lehet nyitni-zárni a sarokszelepeket, melyek összekötik a csöveket, a kültéri egységgel. Általánosságban elmondható, de nem törvényszerű, hogy a japán gépekhez 4-es a kínaiak pedig 5-ös imbuszkulcs kell.
Kapcsolja be hűtésre a légkondicionálót. Ha túl hideg van és nem indul a kompresszor, akkor a beltéri fedele alatt, a hőcserélő jobb oldalán lévő hőérzékelő szondára tegyen egy meleg vizes szivacsot.
Zárja el ütközésig a vékonyabbik cső sarokszelepét, nem szabad meghúzni, csak ütközésig tekerje. Egy idő után megváltozik a kompresszor hangja, lehet hallani, hogy kezd erőlködni a motor. A cső hosszától függően pár percig hagyja szenvedni a gépet, majd zárja el a vastagabb cső sarokszelepét is, ha ez megvolt, kapcsolja le a klímát a távirányító segítségével. Ehhez a művelethez a klímaszerelők manométert (nyomásmérőt) használnak, ami pontosan mutatja, hogy mikor szívta vissza a kompresszor az összes hűtőközeget.
Előfordulhat, hogy még mielőtt elzárná a szívó oldali (vastagabb) sarokszelepet, leáll a kompresszor, mert hibát észlel. Ilyen esetben nyissa meg a sarokszelepeket és kezdje újra a visszaszívatást, de ezúttal legyen gyorsabb.
Tegye rá az állítható kulcsot az egyik hollandira és óvatosan nyissa meg. Rövid szisszenést kell hallania, ami nem a túlnyomás, hanem a vákuum miatt van, hiszen az előbb visszaszívatta a csövekből, a kültéri egységbe, a hűtőközeget. Csavarja le a sarokszelepekről a hollandereket.
A csövekből olaj fog csöpögni, húzzon rájuk egy erős nylon zacskót és gondosan rögzítse szigszallaggal. Nagyon fontos, hogy a csövekbe sem por, sem nedvesség nem juthat!
A sarokszelepek csatlakozóit is meg kell védeni a nedvességtől és a portól. Ha várhatóan huzamosabb ideig nem kerül vissza a klíma a helyére, akkor érdemes ledugózni a csatlakozókat, ugyanis a sarokszelepek többsége nem zár megbízhatóan és a hűtőközeg szép lassan elszivárog.
Miután áramtalanította a klímát, kikötheti a betáp és a kommunikációs kábelt, de előtte csináljon egy fotót, hogy mi hova volt kötve. Láttam már a beltériből elinduló olyan 5x1,5 MT kábelt, ami a kültérihez érve 4x1 lett, úgy hogy, tessék csak nyugodtan lefotózni egy telefonnal, vagy alkoholos filccel ráírni a dekli belsejére a kötési sorrendet. Ezzel elkészült a szétkötéssel, most már leszerelheti a klímát.
Klímatisztítás és visszaszerelés
Leszerelés után érdemes alaposan kimosni a kültéri egységet.
Leszerelt állapotban egy laikus számára jobban hozzáférhető, mint mikor már újra a falon van, egy szakembernek, viszont szinte mindegy.
A kültéri egység kimosását ide kattintva tudja megnézni.
A visszaszereléshez szükséges pár speciális eszköz és némi szaktudás, valamint jó eséllyel meg kell toldani a csöveket is, ezért azt javaslom, hogy ezt bízza klímaszerelőre.
A leszerelésnél is el lehet követni olyan hibát, ami tönkreteheti a klímát, de a felszerelésnél még az apróbb hiányosságoknak is komoly következményei lehetnek.
Hibalehetőségek a klíma leszerelésnél:
A konzolt nem illik fent hagyni a falon és rászigetelni. Egyrészt azért, mert miután rákerül 10-15cm szigetelés, biztos, hogy rövid lesz, másrészt, mert bevezeti a vizet a szigetelés alá, kivezeti a hőt és a frissen színezett falon rozsdacsíkot húz. Nem megfizethetetlen egy új konzol, de akár egy átfestéssel is szépen fel lehet újítani a régit.
Ha csak elvágja a rézcsöveket, akkor a hűtőközeg kiáramlása komoly égési sérüléseket okozhat. Pár éve a híradóban volt egy színesfémtolvaj, vagy színes fémtolvaj, akinek a dolgos kis kezecskéje ráfagyott egy nagyobb kaliberű rézcsőre amit fűrészelés közben fogott.
A sarokszelepek elzárásánál figyeljen, hogy oldal irányba ne feszítse az imbuszkulcsot. A csavar tömítése könnyen ereszt és a nagy nyomással kiáramló hűtőközeg néhány centiről, még egy-egy pillanatra is fájdalmas élmény. Régi berendezéseknél előfordulhat, hogy a sarokszelep elzárása közben az imbusz csavar tömítése teljesen elenged. Ilyenkor jól jön egy odakészített rongy ami tompítja a hűtőközeg kiáramlásának kellemetlen hatásait.
Elkészült a cikk videó változata is: